söndag 18 maj 2014

Om att missta sig på någon...

Jag vet knappt hur jag ska formulera det här inlägget för hela situationen är så absurd... Hamnade i en diskussion på Twitter med en kille som jag pratat rätt mkt med, även utanför Twitter. Han var upprörd över en bild jag retweetade som pekade på det faktum att så gott som alla tjejer måste betrakta alla män som potentiella våldtäktsmän, I VISSA SITUATIONER.

Jag vet inte ens hur jag ska tolka hans utspel, för den uppfattning jag får går rakt emot den uppfattning jag har av hans begåvning. Jag blev så paff av det han sa att jag inte visste vad jag skulle svara?! Jag vet inte hur jag ska bemöta ett uttalande som "Rädd för vadå? Mygg eller!? ". Nej, för att bli misshandlade och våldtagna?

Det är helt overkligt att denna verklighet har gått någon helt förbi? Kan det vara så, eller ligger det något annat bakom? Faktum ÄR att tjejer är utsatta. Faktum är att våldsmän inte har det stämplat i pannan, så att vi tjejer enkelt kan sålla ut dom. Och så länge det inte finns några synliga tecken kommer alla män bli betraktade med misstänksamhet av en ensam tjej som möter dom ute sent på kvällen, eller måste passera en grupp män på en avskild plats.

Innebär det att vi ser män som potentiella våldtäktsmän i alla situationer? Nej, självklart inte. Vi stryker inte runt väggarna på jobbet och blänger på våra manliga kollegor, vi går inte omvägar runt männen på ICA för att vi är rädda, det säger väl sig själv?!

Jag fick aldrig tillfälle att reda ut om han verkligen inte förstod vad jag menade, för jag blev blockad. Förlusten av killen i sig tar jag inte så himla hårt. Visst är det lite tråkigt, eftersom det här dessutom är en kille som jag pratat med ang att vi eventuellt skulle se om det här pratandet kunde utvecklas till något mer. Nu blev det inte så, för efter EN GOD stund kröp det fram att han inte var intresserad. Det kom kanske inte som en överraskning, jag misstänkte liksom det när han aldrig hörde av sig och öppet flirtade med ca 15 tjejer till på Twitter... Men ändå, även om jag inte investerat i människan känslomässigt så var det någon jag gillat att prata med i flera månaders tid.

Men det som stör mig på riktigt med det här är att jag HELT misstagit mig på vilken typ av människa jag hade att göra med! Jag hade för mitt liv inte kunnat föreställa mig att han inte skulle varken förstå eller lyssna på sakliga argument i en fråga som omöjligen kan komma som en överraskning?! Mentalt sitter jag fortfarande och gapar över att han verkligen inte ville förstå hur kvinnors situation ser ut, utan ville få det till att jag, och alla tjejer med mig, helt enkelt hatar män.

Om jag misstagit mig så grovt på en människa vet jag ärligt talat inte om jag kan lita på min egen begåvning längre.

1 kommentar:

  1. Men vad märkligt, min kommentar kom inte upp i går! Det jag skulle säga var: Om jag följer med en kille hem under en utekväll så brukar jag alltid fota av personens legitimation och skicka det till en kompis. Vissa blir förbluffade över den här säkerhetsåtgärden, som om aldrig hade tänkt på att vi lever i ett samhälle där tjejer kommer skuldbeläggas om de inte är försiktiga nog ifall brott uppstår. Nej, jag förstår dig helt!!

    SvaraRadera