onsdag 16 oktober 2013

Saker man inte säger till en treåring:

Det var fullt upplopp på förskolan idag. Jag vet inte vad det varmed ungarna, men dom kunde plötsligt inget av det dom i normala fall kan. Som t ex att klä på sig själva...

Av en eller annan anledning så var jag ensam i "min" hall i eftermiddag när vi skulle ut. Jag vet inte exakt hur många ungar jag hade, det var kanske sju st eller så, men det kändes som 70. Minst. Ingen kunde något, ingen ville något. Alla skulle ha hjälp samtidigt. En av jobbarkompisarna gick ut så att jag kunde skicka ut unge efter unge när jag äntligen fått på dom kläderna, men det tog nästan
45 minuter att klä dessa ungar, hur många dom nu var!

Man blir ju lite matt när alla vrålar samtidigt och ingen klarar av ens det mest basala själv, så jag hade nog helst lagt mig i fosterställning. Eller öppnat dörren och sagt "Gör vad ni vill!!"

När jag sitter där och drar på en unge byxorna med ena handen, säger åt en annan att hen MÅSTE ha strumpor på sig när vi ska gå ut och drar på en tredje skorna med andra handen, så säger jag åt ett av dom mer kompetenta barnen att hen ska hämta kläderna från hyllan, så ska jag lägga ut dom på golvet så att hen bara kan krypa i dom. Får till svar: "Jag har inga kläder!"... Någonstans där gav jag upp och började skratta (inombords, och väldigt tyst...) och säger till ungen att "Nä, då är det tyvärr kört för dig! Vi lägger dig i den där, *pekar på soffa med lock*, och så får du stanna inne!"

Hrm... Sjukt pedagogiskt. Till mitt försvar får jag kanske säga att det här är ett väldigt begåvat barn, som fattar när man skämtar... Till ungens försvar får jag väl säga att kläderna faktiskt var i torkrummet, inte på hyllan... Men åter till soffan, med locket... Gissa var jag hittade ungen när jag klätt på dom andra?!? Hen tyckte att det var värsta bästa buset att krypa ner där och gömma sig, för fröken sa ju det... Grattis Ebba. Idiot...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar