onsdag 28 augusti 2013

Bröllopet.

Åkte upp till Norrköping Torsdag morgon för att vara på plats och hjälpa till med förberedelserna inför bröllopet, och det var fullt ös från första sekunden.

Bruden hämtade upp mig på stationen och sedan åkte vi runt Norrköping och fixade diverse ärenden innan hon skulle fixa naglarna. Medan det blev gjort vandrade jag runt Norrköping för att geocacha lite. Utbudet var ganska klent just där jag befann mig, och jag orkade inte ge mig in i smeten eftersom jag drog runt på två hundar också. Samtidigt som jag gick efter telefonens GPS var jag involverad i en diskussion på sms, och kan väl eventuellt ha varit en smula ouppmärksam på var jag gick, så till sist hade jag inte en jävla aning om var jag var. Tog sikte på en större gata (där det fanns ett gäng cacher-såklart) och bestämde att Lillskuttan fick hämta upp mig där. Rätt vad det är vet jag var jag befinner mig igen, och kan utan besvär berätta det för Lillskuttan som hämtade upp mig när hon var färdig.

Vi hann bara hem, så var det dags att packa bilen full och åka iväg till festlokalen för att börja fixa till den. Det fixandet höll vi på med i två dagar, och höll på att få ett sammanbrott innan allt var klart! När vi trodde att vi var färdiga insåg vi att vi hade tio saker kvar, och sen tio till. Jag höll fan på att dö av trötthet, och jag är glad att Lillskuttan känner mig så väl efter alla dessa år att hon stänger av och slutar lyssna när jag är trött, hungrig och gnällig ;)

Kvällen före bröllopet var jag så trött att jag nästan grät när vi kom hem runt kl 23 på kvällen, och då skulle vi BARA prova klänningarna så vi visste att allt passade innan det var dags... Mitt i provandet inser jag att min klänning har kassa axelband som kommer lossna hela tiden, så jag fick sätta mig och sy fast dom innan jag kunde lägga mig. det tog kanske 5 minuter, men det kändes som en oöverstiglig uppgift just då. Stöp i säng och sov som en klubbad säl till kl 6 på bröllopsdagen. Då var det dags att kliva upp och göra sig i ordning. 0830 skulle vi åka hemifrån, för bruden skulle spendera MÅNGA timmar hos frisör och smink innan det var dags för fotografering och bröllop.

När vi satte hos ner hos frisören kände jag att det vi inte har kontroll på nu, det kommer vi aldrig få kontroll över, så det är lika bra att andas djupt ett tag. Det var skönt att inse det, men ganska svårt att slappna av ändå när man stressat i två dagar redan... Frisören var av typen "plastbarbie" och det tog inte mer än 2 minuter innan jag ville örfila henne... Lillskutt känner mig och hade förvarnat om den saken, men behovet av att SLÅ henne var helt galet stort! Men istället för att bete mig som en barbar bestämde jag mig för att omfamna hennes barbieaktiga sätt och bara flyta med, och då blev det bättre! Jag plockade fram min inre, väl begravda, fjolla och bara njöt av barbiens behandling av oss. Barbien tyckte att jag var lite uppe i varv, och undrade lite försiktigt om jag ville ha ett glas rosé... JA TACK!!!

Jag fick Rosé och Lillskuttan fick ett glas alkoholfri cider eftersom hon körde. Snacka om att hon gick miste om det bästa ;) Till det fick vi ost och kex och frukt, och livet blev genast lättare att leva.

Vi spenderade MÅNGA timmar hos frisör och sminkmänniska, men det blev verkligen SUPERBRA, Lillskuttan var skitsnygg! Dock kom vi inte iväg förrän ca 40 minuter för sent, och då hade vinet slutat verka och jag var döstressad igen. Vi plockade upp den andra brudtärnan och sedan brassade vi iväg till blomsterlandet för att plocka upp buketterna innan vi skulle fotograferas. Jag insåg att det skulle ta rätt lång tid att snöra på bruden klänningen, och att jag inte var ombytt själv ännu heller, och blev ännu mer stressad. Så medan bruden och hennes andra brudtärna löpte in och hämtade buketterna bytte jag om på parkeringen utanför blomsterlandet. Det bjuder jag på!

Efter det störtade vi iväg och bytte om på bruden, och så var det dags för fotografering. Har bara sett några bilder, men dom är superfina! Riktigt lyckat, tom jag ser relativt normal ut på flera bilder. När dom blivit officiella kanske det dyker upp en eller två från den officiella fotografen. Ni ska få ett smakprov som togs med andra kameror dock.

Sedan var det dags för vigsel, och det var väl trevligt eller nåt... Det var liksom den minst intressanta biten, men det måste ju liksom klaras av ;) Jag höll på att avlida i mina skor! 12 cm klack på stengolv... Klackarna i sig är inget problem, men på det golvet... Herrejisses vad jag led. I kyrkan sjöng Lillskuttans kompis två sånger också, och det var så HIMLA fint! Jag fick gåshud, trots att jag är så bitter. Verkligen JÄTTEFINT! Och världens gulligast tjej dessutom, genomrar!

Efter kyrkan fotograferades det lite mer, och sedan satte vi oss i en limo och drack bubbel medan vi blev körda till festlokalen. Underbart! Man borde alltid bli körd i en limo och få dricka bubbel. När vi kom fram till lokalen minglade vi lite, blev fotograferade lite till, drack välkomstdrink (fast jag blev utan...) och sedan satte vi oss till bords för att äta. Maten var super men det finns inte så mkt att säga om saken egentligen. Vi åt, vi drack, folk höll fina tal. När vi hade styrt runt med allt sånt var det musikquiz (vårt lag vann) och sedan festade vi natten lång! Jag tror att vi gjorde ett bra jobb med att se till att alla, oavsett ålder, hade det bra. Alla verkade ha roligt, och både tonåringar och äldre gäster dansade så golvet skakade hela kvällen.

Dagen efter var det lite svårt att få grepp om hur SJUKT roligt vi hade haft, det var helt ofattbart roligt! Dock var man kanske lite sliten, det var man kanske...

Dock var det ingen rast och ingen ro. Lokalen skulle städas också... Vi städade en jävla massa timmar, och när vi äntligen var klar var jag verkligen HELT slut som människa!

Fullt beredd att stanna där på golvet. Dessvärre var det dags att åka hem, så det var bara att packa ihop sina saker och sätta sig på bussen hem igen. Efter 3 timmars resa kan jag säga att det var GRYMT skönt att få komma hem, äta lite och falla ner i sängen... Jag hade FRUKTANSVÄRT roligt, men efter allt stressande före och städningen efter var man lite sliten i kroppen...

Men det var det värt, alla gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar