lördag 13 april 2013

Nu får du vässa dina lärarskills Frodis...

Fick veta idag att förlaget som gett ut kompisens bok på tyska även är intresserade av att ge ut nästkommande bok på tyska, så nu måste jag VERKLIGEN lära mig det där språket...

Jag har köpt den första som gavs ut på tyska, Fru Bengtssons andliga uppvaknande, dels för att sponsra min kompis såklart men också för att jag ju SKA lära mig tyska, och inget är ju så bra som läsning för att lära sig språk. Studierna har ju dock kommit av sig lite, det är lite för mycket att göra i skolan för att jag ska kunna lära mig saker för nöjes skull OCKSÅ, det enda jag kommer ihåg är "Ich studiere ein kindergärtnerin zu verden" och "rechtes" samt "linkes", som jag tränar på dagligen när jag stoppar hörlurarna i öronen ;)

Men seriöst, att lära sig ord och fraser är ju en baggis, men att TALA språket... Min intonation är katastrof. Antingen låter jag helt psykotisk, eller så sjukt deprimerad... Oavsett om jag lär mig språket i teorin kommer jag väl aldrig våga öppna käften eftersom jag låter helt galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar