onsdag 27 februari 2013

Billig mat och hästkött. Men inte i samma rätt.

Apropå det jag skrev om Abbas färdiga såser till fisk, och billig torsk och... Ja, scrolla om ni inte hänger med. Willys (här i stan iaf) har just nu en kampanj på torsk, 5 block för 100:-. Det innebär att om man köper sås till så får man 20 portioner mat, god mat, för strax under 200:-,plus potatis. Vad kan man höfta att en portion potatis kostar? 2 spänn? Så ja, vi avrundar till 200:- helt enkelt. Jag kan ju som bekant inte räkna, men om jag räknar rätt (ändå) så landar vi på 10:- portionen? Det tycker jag är helt ok.Nu är ju mina portioner iofs gastric bypass-anpassade, men släng på 2 potatisar till då så har ni en normalportion. Pås-såsen är beräknad så att ett torskblock blir 4 portioner.

Billigt. Det gillar vi.

Dessutom kan man ju vara hyfsat säker på att andelen antibiotikabehandlad häst är minimal i maten...Jag tycker att det här hästeriet är ren jävla skandal, så just för sekunden är jag rätt nöjd med att jag plötsligt börjat gilla fisk!

Nu består min facebookfeed till en omfattande del av barn (nåja, unga vuxna...) och obegåvade, gärna i kombination,så det må hända att jag fått en lite skev bild av vad folk egentligen tänker om det här... Men det JAG ser är folk som ojar sig över att annat folk blir upprörda över att dom ätit häst. "Kött som kött"

Mja... För det första så finns det ju en hel del att invända mot "kött som kött", speciellt om man ser till moraliska och djuretiska aspekter, men det går jag inte in på nu. Problemet, och det folk blir upprörda över (bör bli...) är ju snarast att man för det första inte vet vad det är man äter, maten är felmärkt, och för det andra att man inte har en jävla aning om vad det finns i köttet.

Betalar jag dyrt, för kött är fan inte billigt, för nötkött så vill jag inte äta häst. Det har inget med hästen att göra, hästkött är jättegott, men vill jag äta häst så köper jag häst, inte kossa. Köper jag kossa förväntar jag mig att äta kossa, för det är det jag har betalat DYRT för.

Dessutom, och nu är jag fördomsfull det vet jag, så vill jag gärna veta vad det är för djur jag äter! Inte vilket slags djur, det tog jag upp nyss, utan att det är ett hälsosamt djur som inte är fullt av skit. Betalar jag för en frisk kossa så vill jag inte äta en häst som självdött i någon gränd i något öststatsland, och sedan sålts vidare från nyss nämnda bakgata för att bli mat i Sverige. Nej tack. Eller en sjuk häst, fullproppad med antibiotika, som säljs efter nödslakt och så sitter vi och trycker i oss antibiotikabehandlad mat.

Nej tack. Jag äter gärna häst, om jag vet att det är en häst jag äter. Jag äter ytterst ogärna mediciner som nyss nämnda häst behandlats med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar