fredag 20 april 2012

Family fun

På lördagen drog vi ut på en heldagsutflykt arrangerad av VING. Vi hade valt att boka in oss på en sk "family fun" vilket innebar att vi först åkte ut med en semiubåt och tittade på fiskar och koraller i röda havet, sen åkte och käkade lunch på mc donalds eller någon av dom andra restaurangerna i närheten (vi åt på mc donalds, men det fanns valmöjlighet) och efter det drog ut på jeepsafari till beduinerna. Vi åkte runt 9.30 på morgonen och kom hem i lagom tid till en sen middag och (såklart) kvällens show ;)

Det var ganska dyrt, runt 1000 svenska kronor plus lunch per person, men lätt värt varenda öre! Det blev dessutom billigare eftersom vi valde att ta båda utflykterna samma dag. Man kunde köpa dom separat och ta flera halvdagar, men vi klämde i med båda samma dag. (man kan ju inte slösa HUR många soltimmar som helst på kultur, hallå eller ;) )

När vi blev hämtade på hotellet så åkte vi som sagt först till en hamn där vi åkte semiubåt. Som vanligt blev vi galna på alla andra turister som går och drar benen efter sig i snigeltempo, så vi störtade fram hack i häl med guiderna, först in först ut! Först åkte vi båt en bit, och då fick vi sitta uppe på däck och spana ut över röda havet.

När vi hade kommit en bit ut så fick vi gå ner under däck där det fanns sittplatser och väggarna var nästan helt i glas så att man kunde se allt vi puttrade förbi. Det var skräp, maneter, fiskar, en rocka (men den missade vi) och koraller.

Det var såklart jättefint och jätteintressant och allt sånt där, men det var lite för lite FART för partytanterna, iaf för mig, så dom ca 2 timmar det tog var precis lagom för att man inte skulle hinna bli för uttråkad...

Lite mer fart blev det när vi åkte på jeepsafari!

Vi lastade in oss i våra små jeepar och tog sikte på öknen. När vi nästan var framme fick en av bilarna punka, och alla chaufförer och guider kastade sig ut för att byta däck. Walid, en av våra superrara guider kom och bad om ursäkt för dröjsmålet och sa att "om två egyptiska minuter är vi på väg igen". Jag skojade till det lite och sa att "så om en två timmar då?" och han ler så rart och säger att "ja med lite tur tar det BARA två timmar".

Det tog nog inte mer än 2 minuter, max! Swosh bara så hade dom bytt däck och så var vi på väg igen.

Innan vi åkte ut i öknen på riktigt så stannade vi till i utkanten för att få lite info om vad som skulle hända under resten av dagen, och för att dom som inte hade skulle kunna köpa huvuddukar att ha på sig.

Nu hade ju partytanterna slukat ving-guiden (tom skrivit ut den i A3 format...) så vi hade ju full koll på att det kunde bli en smula sandigt och lite kyligt på kvällen, så vi hade redan förberett oss genom att köpa huvuddukar och tröjor, och packat matsäck så vi inte skulle dö av hunger under kvällen.

Vi fick hjälp av chaufförerna att linda in huvudet på bästa sätt. Jag TROR att jag fortfarande minns hur man gjorde. Kan vara bra att kunna, tänker jag... Måste dock finslipa tekniken lite för det blir inte riktigt bra...

Sen, efter massivt mkt info om säkerhet etc så packade vi in oss i bussarna igen och åkte iväg. Halvvägs ca stannade vi till för att titta på en hägring och för att alla skulle få en chans att klättra upp på jeeptaket och bli fotade.

Notera älghornen...

Alltså, resan ut i öknen var nog det roligaste jag varit med om i hela mitt liv! Vår chaufför var en stillsam liten farbror som inte gjorde mkt väsen av sig, men satan i gatan vad han trampade gasen i botten! 100 km/h rakt ut i öknen! Vi satt noga fastspända enligt instruktion, men vi kastades ändå runt i jeepen som små pingisbollar! SJUKT roligt! Precis lagom fartfyll för partytanterna!

Chauffören hade inte ens bälte på sig, och guiden satt utanför fönstret(!) och där flög vi runt och vrålade av skratt till tonerna av något slags sjövild harpmusik! HYSTERISKT! Ska försöka slänga in en film någon dag.

När vi kom fram fick vi först välkomst-te av en beduinsnubbe och sen mer info och lite kuriosa och historik.
Guiderna var jätteroliga och kunde bra engelska, så dom var intressanta att lyssna på. Eftersom dom behärskade språket så kunde dom ju dessutom vara roliga på riktigt, inte bara FÖRSÖKA vara roliga som många andra vi råkade på... Det var hemskt intressant att hänga med dom runt lägret.

Efter te och info traskade vi runt och tittade lite på lägret, på vattenhålet och husen och lite sånt. Det var väl trevligt, men det var återigen lite för långsamt tempo för att man skulle orka hålla intresset uppe, speciellt eftersom alla andra drog benen efter sig så vi fick vänta en massa... Vi störtade i vanlig ordning fram som dårar efter guiderna, och vid ett tillfälle tappade vi typ bor resten av gruppen så lille Walid ba "vi får nog stanna här och vänta lite..."

Förutom jeeprallyt så var nog dagens roligaste att rida dromedar! I vanlig ordning så stod vi längst fram, så när det var dags för vår grupp att åka runt så var vi först ut-såklart!

Dom två dromedarer som var lediga var fan gigantiska, och jag med mina små dvärgben tackar gudarna för att jag ändå är rätt vig, för annars hade jag fan inte kommit upp! När dromedaren sen skulle resa sig var det bara att hålla i hatten, för hur mkt man än lutade sig bakåt (dom reser sig med bakbenen först) så var det inte tillräckligt utan det kändes som om man skulle trilla fram ändå.

Så jävla ballt! Vi hade lätt kunnat åka några varv till, och guiden erbjöd oss att göra det också, men eftersom ingen annan ville så mesade vi oss, vi kan ju inte låta hela gruppen vänta på partytanterna bara för att vi vill leka ponnyridning med dromedarer...

Man sitter ju en bit upp asså...
Min dromedar var en festlig typ

Frodis gjorde såklart älghorn! Kolla min dromedar som ligger i bakgrunden och tycker att det är helfestligt... ;)

Sist men inte minst så klättrade vi upp på ett litet berg för att titta på solnedgången. Jättevackert, men även här slog rastlösheten till och det tog lite för lång tid för den jävla solen att gå ner ;)

Men vackert, som sagt.

Sen var det rally tillbaka till hotellet, och återigen så skrattade vi så att vi grät. Sjukt roligt!

Varje gång vi skulle ut jeepen så varnade chauffören för att det var lågt i tak, och det gick fint hela dagen, tills vi var hemma på hotellet igen! Vi satt längst in, men skulle kliva ur först, men jag sa till våra medresenärer att det är inga problem, vi är såååå smidiga så! Jag hann inte ens avsluta meningen förrän Frodis slår huvudet i taket så det sjunger om det! Hahaha! Sjukt smidiga, vi ska bara skalla jeepen lite...

Lätt den bästa utflykten på hela resan!